Een pakkende titel schrijven voor een blog of teksten op je website, kan een hele uitdaging zijn. Schrijven is net als daten, de eerste indruk bepaalt de rest van het (liefdes)verhaal. Een goede titel moet de lading dekken. Maak jouw titel sexy en nieuwsgierig. Grijp de lezers vast vanaf het eerste moment. In dit blog licht ik 6 tips uit die je makkelijk zelf kunt toepassen tijdens het schrijven van de perfecte titel.
6 tips:
1. Verwerk zoekwoorden in je titel
Plaats het liefst een zoekwoord vooraan in de titel. Waarom? Zoekmachines, zoals Google, willen direct weten waar jouw tekst over gaat. Focus jij je op één zoekwoord? Zorg ervoor dat het zoekwoord in een logische zin komt te staan. Is het zoekwoord gerelateerd aan andere onderwerpen, zoals ‘taart’ vaak bij ‘feest’ hoort, Verwerk beide woorden in je titel en maak gebruik van synoniemen van jouw zoekwoord.
2. Werk met cijfers
Lijstjes doen het altijd goed en bereiden lezers voor op wat komen gaat. Als er in de titel staat dat je tips uitlicht, worden teksten vaker volledig uitgelezen. Uit onderzoek is gebleken dat de meest aantrekkelijke titels, degene met getallen zijn. Maak gebruik van oneven getallen zodat jouw titel origineel blijft. Vaak zie je titels waarin de getallen vijf en 10 in staan. Dat is niet verkeerd maar wel erg voorspelbaar. Verwerk een getal als een cijfer in je titel en schrijf deze niet volledig uit.
3. Wees specifiek
Een pakkende titel die specifiek is, maakt direct duidelijk waar jouw tekst over gaat. Vermijd zoveel mogelijk vage woorden of vaktermen. Het is niet de bedoeling dat lezers al bij het lezen van jouw titel, Google raadplegen om op te zoeken waar jouw titel over gaat. In één oogopslag bepalen lezers of jouw tekst relevant is om te lezen. Dit gebeurt al binnen een paar seconden. Een extra tip; maak gebruik van long tail zoekwoorden zodat je titel al (bijna) volledig geschreven is.
4. Schrijven is schrappen
Lange titels zorgen er al snel voor dat lezers na het lezen van jouw originele titel, niet meer weten waar de tekst over gaat. Houd een titel daarom zo kort mogelijk. Als een titel onder de 70 leestekens blijft, verschijnt de volledige lengte in de zoekresultaten. Denk aan een titel met maximaal 15 woorden. Tekstschrijvers geven vaak het advies: schrijven is schrappen. Vooral in het geval van pakkende titels is dat zeker het geval. Hoe korter, hoe beter.
5. Stel een vraag
‘Heb jij een probleem? Ik weet de oplossing.’ Verwerk vragen in jouw titel. Je merkt vast wel als ondernemer dat je bepaalde vragen vaak gesteld krijgt. Spring hier op in. Bijvoorbeeld: ‘Last van slap en futloos haar? Met deze shampoo creëer je ongekende volume.’ Lezers willen oplossingen krijgen voor hun probleem. Het maakt niet uit of zij een lange of een korte tekst hiervoor moeten lezen, als het probleem maar verholpen is.
6. Schrijf voor je doelgroep
Voordat je begint met het schrijven van een pakkende titel, moet je eerst helder hebben waar jouw tekst over gaat. Schrijf jouw titel op zo een manier, dat je schrijfstijl (tone of voice) aansluit bij je doelgroep. Voor deze groep schrijf je jouw teksten. Teksten die alleen maar voor zoekmachines (SEO) geschreven zijn, komen statisch en onpersoonlijk over. Schrijf alsof je tegen een vriend(in) praat. Hier bereik je veel meer mee, zowel interactie als eventuele omzet.
Wat is jouw titel?
Na het lezen van de 6 tips uit dit blog, ben jij alvast op weg geholpen naar het schrijven van een sterke titel voor jouw teksten. Ga voor het hoogst haalbare want hoe langer de bezoeker blijft hangen bij jouw content, des te beter dit is voor de zoekmachine optimalisatie (SEO). Wat wordt de titel van jouw volgende blogpost? Remember: houdt het kort maar krachtig!