Blog recyclen: 9 tips om content te hergebruiken

blog recyclen content

Waarom nieuwe content verzinnen als je ook je blog kunt recyclen? Hergebruik teksten uit blogs en bespaar hierdoor tijd en energie. Heb jij geen idee op welke manier je een blog recycled? In dit blog lees je 9 tips die inspirerend zijn en je makkelijk zelf toepast. Zit jij er klaar voor? Here we go!

1. Start met een podcast

Teksten uit je blog recyclen naar een podcast wordt jouw sleutel voor een succesvolle business. Eén van de grootste voordelen van podcasts is dat deze overal te beluisteren zijn. En niet iedereen heeft genoeg tijd of geduld om blogs uitgebreid te lezen. Creëer een win-winsituatie, recycle je blog naar een podcast en wordt beter vindbaar voor zoekmachines.

Betekent dit dat je een blog zin voor zin opleest in een podcast? Doe maar niet. Je maakt een blog, geen luisterboek. Pas vooral storytelling toe tijdens podcasten zodat teksten beter in het geheugen van luisteraars blijven hangen. Heb je moeite met het schrijven van pakkende teksten? Draai dan het hele proces om en maak van je podcast een blog. ‘Schrijf zoals je praat’ wordt hierdoor makkelijker dan ooit. Goodbye knipperende cursor!

2. Ga pinnen op Pinterest

Ten eerste, Pinterest is een zoekmachine en geen social media. Pinnen op Pinterest kan een enorme boost geven aan je blog, mits je dit goed aanpakt. Pinterest werkt met zoekwoorden die je voornamelijk in je omschrijving en pin plaatst. Aan een gemaakte pin verbind je de URL van je blog en zodra gebruikers op je pin klikken, worden zij doorverwezen naar je blog. Meerdere pins maken van één blog is zeker aan te raden.

Een extra voordeel van Pinterest is dat pins indexeerbaar zijn voor zoekmachines zoals Google. Zo beland je met je Pinterest-account in de zoekresultaten van Google. Maak je een ideepin? Helaas kun je hier geen URL aan verbinden. Wil jij met je blog in de spotlights komen te staan bij 445 miljoen mensen wereldwijd die maandelijks via Pinterest naar inspiratie op zoek zijn? Win met je pin.

3. Maak een (gratis) e-book

Wil jij waardevolle content (gratis) delen zodat je e-mailmarketing en website een boost krijgen? Maak een e-book die gratis of betaald is. Ik geef zelf de voorkeur aan een gratis weggever. Een e-book kun je zien als instapmodel naar je aanbod en/of diensten en als eerste kennismaking met potentiële klanten.

Je kunt van één of meerdere blogs een e-book schrijven die gerelateerd zijn aan elkaar. Maak altijd een e-book dat aansluit bij jouw bedrijf. Het is de bedoeling dat je meer omzet genereert en geen spreekbeurt houdt over iets dat totaal niet relevant is voor je ideale klant.

Tip: gebruik jij Canva voor het ontwerpen van bijvoorbeeld social media posts? Op Etsy staan, voor een klein bedrag, meerdere Canva e-book templates zodat je alleen de teksten en afbeeldingen aan hoeft te passen. Ideaal voor startende ondernemers met een klein budget. Bekijk hier de templates.

4. Recycle je blog op social media

Zit jij met je handen in het haar omdat je Toos Inspiratieloos bent en geen inspiratie hebt voor content op social media? Recycle je blog door deze in kleine stukjes te hakken. Vooral met blogs waarin je meerdere tips uitlicht, zit je gebakken. Een blog waarin 10 tips staan, zorgt voor hetzelfde hoeveelheid losse social media posts.

Word jij blij van het maken van video’s? Ga live of maak een Instagram Reels die verwijst naar je blog. Liever niet met je gezicht in beeld? Creëer een carrousel post. Je blog is zichtbaar als een soort van slideshow en houdt lezers langer verbonden aan je social media account. Of maak een blogpost op LinkedIn zelf. Jij bepaalt zelf welk online marketingkanaal je inzet die aansluit bij je ideale klant.

5. Blaas oude content nieuw leven in

Deze tip is erg makkelijk zelf uit te voeren. Heb jij al blogs op je website staan maar zijn deze verouderd qua inhoud? Blaas je oude blog nieuw leven in en redigeer de teksten. Google ziet dat je website in beweging is door nieuwe content en dit is goed voor de zoekmachine optimalisatie (SEO). Makkelijker kun je het niet maken voor jezelf.

Heb jij de laatste trends binnen jouw sector uitgelicht in een oud blog en is de informatie totaal niet up-to-date? Start met redigeren. Heb je een persoonlijk blog geschreven en hoort de tekst totaal niet meer bij jou als persoon en ondernemer? Verander de tekst. Er is niets mis met veranderingen of het hebben van een ander standpunt. Als ondernemer verander en ontwikkel jij jezelf met de jaren. Laat je blogs hierop meebewegen.

checklist recycle blog

“New ideas exist, recycle!”

Tekstbureau Knst

6. Hergebruik teksten voor je nieuwsbrief

Maak jij al gebruik van e-mailmarketing? Op een strategische manier nieuwsbrieven inzetten, in combinatie met pakkende teksten, is dé marketing die jij nodig hebt om bestaande en ‘oude’ klanten naar je website of aanbod te verleiden. Zit nooit meer zonder content en gebruik teksten uit je blogs voor je nieuwsbrief. Verhoog je expertstatus en maak een echte connectie.

Een nieuwsbrief is ook de uitgelezen kans om je blog te promoten. Trigger met een klein stukje tekst uit je blog zodat lezers richting je website en blog gaan voor meer conversie. Recycle je blog in je nieuwsbrief zoals je dit ook doet op social media. Schaam je niet om meermaals je blog te promoten in je nieuwsbrief. (Potentiële) klanten hebben meerdere contactmomenten nodig voordat zij actie ondernemen.

7. Organiseer een webinar

Waar jij enthousiast over bent, die energie breng je over op anderen. Als jij over een bepaald onderwerp alle ins en outs weet, straal je een expertstatus uit. Heb jij meerdere blogs geschreven over hetzelfde onderwerp? Breidt deze content en informatie uit, organiseer een webinar. Ik weet het, een webinar geven kan best eng zijn in het begin maar is erg waardevol voor je bedrijf.

Je gaat live een connectie aan (mocht het webinar nog niet eerder opgenomen zijn) en krijgt direct feedback van je ideale klant. Dit zorgt voor content ideeën voor nieuwe blogs die je uiteraard ook weer kunt recyclen. Een webinar is in principe een monsterblog. Een monsterblog bestaat uit minimaal 2000 woorden maar is moeilijk leesbaar voor mobiele gebruikers. De lezer moet te veel scrollen. Spring in het diepe en ga live!

8. Schrijf een gastblog

Externe links zijn een waardevolle toevoeging voor je website en SEO. Een makkelijke manier om aan deze links te komen is door jouw blog te recyclen op een externe website. Zo krijg je meer bekendheid en zichtbaarheid met je bedrijf. Bekijk de statistieken van je geschreven blogs en haal de pareltjes eruit. Vermenigvuldig het aantal lezers en ga samenwerkingen aan.

Je hoeft niet precies hetzelfde blog te schrijven. Je kunt ook kiezen voor een gedeelte van het blog zodat bezoekers voor meer informatie naar jouw website worden doorverwezen. Het gastblog moet wel relevant zijn voor de website waar deze op wordt gepubliceerd. Ieder bedrijf heeft zijn eigen doelgroep dus pas je tone of voice hier op aan. Teksten schrijf je voor je doelgroep en niet voor zoekmachines (…een klein beetje dan).

9. Maak een infographic of checklist

Het lezen van lange, pakkende teksten is niet voor iedereen een lust voor het oog. Wil jij binnen één oogopslag duidelijk maken waar je blog over gaat of alle belangrijke tips samenvatten in een lijst? Maak een infographic of checklist. Recycle je blog visueel en geef een creatieve draai aan je content.

Het grote voordeel van het maken van infographics of checklist is dat deze overal te hergebruiken zijn. Denk aan Pinterest, social media, printables… de mogelijkheden zijn oneindig. Je hoeft alleen het formaat te veranderen om deze visuele kunstwerken overal te gebruiken. Zelf ben ik groot fan van Canva Pro versie. Je verandert het formaat in een handomdraai.

recycle blog toetsenbord

Zakelijk bloggen, dé manier voor online zichtbaarheid

Bloggen is een investering die jarenlang meegaat en met een zakelijk blog erbij, maak je Google blij. Het is belangrijk om je website in beweging te houden met nieuwe content. Vergoot je naamsbekendheid en bereik bestaande en nieuwe klanten. Deel je kennis, expertise en recycle je blogs op meerdere manieren. Bespaar tijd en energie, hergebruik oude content.

Wil jij winstgevende blogs inzetten voor jouw bedrijf? Bekijk mijn blog-abonnementen en zet je bedrijf in de spotlights!

Vind je dit blog waardevol? Deel hem met anderen

instagram tekstschrijver copywriter ilonka van galen

Ilonka van Galen, tekstschrijver& webredacteur

Wil je jouw bedrijf professioneel in de spotlights zetten met onweerstaanbare teksten? Plan nu makkelijk en snel jouw gratis kennismakingsgesprek in. Zijn wij een match? Let’s meet!

Meer inspiratie nodig? Lees ook mijn andere blogs

Gratis e-book

Wil jij zelf aan de slag met zakelijk bloggen?

'Zakelijk bloggen voor beginners', jouw gids naar succesvol bloggen

Vul onderstaande gegevens in en mijn gratis e-book vliegt zo je mailbox in. Ben jij er klaar voor om je bedrijf vol in de spotlights te zetten, Google blij te maken en je expertstatus te verhogen?

ebook zakelijk bloggen voor beginners

Volg je Knst al op Instagram?