Zo schrijf je een goede tekst die snel scanbaar is (11 tips)

blog goede tekst schrijven snel scanbaar

Waarom moet je een tekst scanbaar schrijven? Websitebezoekers scannen online teksten. Binnen 3 seconden moet duidelijk zijn of de inhoud aantrekkelijk genoeg is om te lezen. Is de tekst prettig om te lezen en zijn er genoeg adempauzes aanwezig? Niet alleen schrijftips zorgen voor een pakkende, goede tekst. Denk ook eens aan de opmaak. Na het lezen van deze blog, ben je 11 tips dichter bij een onweerstaanbare tekst om jouw bedrijf professioneel in de spotlights te zetten.

Een witruimte komt oorspronkelijk uit de grafische vormgeving. Het staat voor een lege (witte) ruimte om een tekst of afbeelding heen. Witruimtes in teksten creëer je makkelijk en snel door op de Enter-toets te drukken. Wat heb je liever? Tekstbakstenen of een snel leesbare teksten? Gebruik een witruimte voor meer overzicht en als een adempauze voor de lezer.

Actief schrijven? Als je een tekst opschrijft of uittypt, ben je toch actief bezig? Ja, dat klopt. Maar door actief te schrijven trek je de aandacht van de lezer en houd je deze makkelijk vast. Actieve zinnen zijn persoonlijk, direct en lezen soepel. Passieve zinnen zijn afstandelijk en onnodig lang. Probeer zoveel mogelijk de woorden ‘zijn’ en ‘worden’ te vervangen.

Subtitels zorgen ervoor dat een tekst scanbaar wordt. Na maximaal drie alinea’s is het tijd voor een nieuwe subtitel. Voor alle creatievelingen onder ons, dit is niet de juiste plek om creatieve uitspattingen te doen. Hij moet zo geschreven zijn dat de lezer direct begrijpt waar de alinea’s over gaan. Extra tip; vermijd leestekens zoals een uitroepteken. Dit komt schreeuwerig over. Schrijf subtitels altijd in de tegenwoordige tijd en gebruik maximaal 5 woorden per zin.

In deze blog lees je 6 tips voor het schrijven van een pakkende (sub)titel

enter toets witruimte maken adempauze

In de eerste tip heb ik het over tekstbakstenen. Dit zijn lange lappen tekst waar je moeilijk doorheen worstelt. Vooral online teksten moeten snel en duidelijk leesbaar zijn. Je wil geen dik boekwerk schrijven als het om webteksten gaat. Een korte alinea bevat 40 tot 50 woorden. Elke alinea bevat maar één onderwerp en is duidelijk qua opbouw. Begin bij het begin.

Weet jij aan het einde van een lange zin wat er in het begin geschreven is? Door constant lange zinnen te schrijven, maak je het de lezer moeilijk om een tekst te begrijpen. Wissel daarom korte en lange zinnen met elkaar af. Zorg ervoor dat de lezer zijn aandacht vol erbij houdt. Variatie prikkelt de lezer meer dan dat je constant in herhaling valt.

In de sector beauty en gezondheid ontkom je bijna niet aan vaktaal. Vaktaal is een ‘taal’ die binnen een sector of door bepaalde mensen gebruikt wordt. Denk aan kantoortaal. Je wil dat iedereen je tekst begrijpt zonder dat lezers moet Googlen om uit te vogelen wat een bepaald woord betekent. Ontkom je niet aan vaktaal? Leg dan direct na een vakterm uit wat het inhoudt. Zodra lezers Google raadplegen, ben je ze kwijt.

De vuistregel is 15 tot 20 woorden per zin. Misschien lijkt dat vrij kort, je bent er eerder dan je denkt. Hak lange zinnen in stukken. Zet vaker een punt in het midden van een zin en begin met een nieuwe zin. Je kunt een lange zin soms wel in drie aparte zinnen hakken. Kijk eens kritisch naar geschreven teksten. Kun je woorden schrappen of een zin in stukken hakken? Speel met de tekst.

Veelgemaakte fouten die ik voorbij zie komen tijdens het redigeren van een tekst, is het schrijven van tekstbakstenen en een lijst van opsommingen waar je U tegen zegt. Werk met drie tot zeven opsommingen. Dit doe je door nummeringen of bullets (opsommingstekens) in te zetten. Zinnen die veel komma’s bevatten met voorbeelden, maak je scanbaar met opsommingen voor meer overzicht.

cijfers opsommingen

Onze dagcrème is geschikt voor de onzuivere huid, trekt snel in, bevat SPF 15, gaat huidveroudering tegen en is vrij van parfum.

Onze dagcrème;

  • is geschikt voor de onzuivere huid.
  • trekt snel in.
  • bevat SPF 15.
  • gaat huidveroudering tegen.
  • is vrij van parfum.

Heb jij wel eens gehoord van het F-patroon? In 2006 kwam Jakob Nielsen erachter dat online teksten in een F(ast)-patroon worden gelezen. Bezoekers van websites lezen de bovenste tekst horizontaal van links naar rechts (behalve in bijvoorbeeld de Arabische taal). De teksten die daaronder staan worden in dezelfde richting gelezen maar de horizontale oogbeweging wordt steeds korter.

De focus ligt duidelijk aan de linkerkant van de gehele tekst. Wil je dat bezoekers van je website alles lezen? Hallo subtitels en een slimme tekstopmaak. Bij tip 11 vind je meer informatie over een aantrekkelijke opmaak van een tekst.

Om signaalwoorden te gebruiken, moet je eerste weten wat dit voor soort woorden zijn. Signaalwoorden zijn woorden als ‘dus’, ‘want’ en ‘ten eerste’. Deze leggen een verband tussen verschillende zinnen en zinsdelen. Na een signaalwoord als ‘want’, weet je dat je een uitleg krijgt voorgeschoteld. En na de signaalwoorden ‘ten eerste’ komt altijd een ‘ten tweede’.

Hierdoor lezen en begrijpen websitebezoekers sneller teksten. De inhoud wordt sneller voorspeld en zelfs sommige woorden worden overgeslagen tijdens het lezen. Onwijs handig voor lezers die weinig tijd hebben en teksten snel willen scannen om te kijken of de inhoud relevant is.

Voor wie denkt dat de opmaak van een tekst niet veel meerwaarde is voor een tekst, heeft het mis. Scanbaar schrijven heeft alles te maken met hoe een tekst wordt weergegeven. Maar welke manieren zijn er om de opmaak pakkend te maken? Kies voor variatie. Je kunt gebruikmaken van dikgedrukte of gekleurde woorden. Of je speelt met de lettergrootte. Wat te denken van cijfers?

Kijk wel uit dat je tekst geen circus wordt. Consistentie is the key! Kies voor alle (sub)titels dezelfde lettergrootte en lettertype. Prop de tekst niet vol met dikgedrukte woorden maar blijf subtiel. Alleen datgene dat er echt uit moet springen, verdiend een dikke vette positie in de tekst.

Denk jij na het lezen van deze blog: “bedankt voor de tips maar webteksten schrijven is absoluut niet mijn ding”? Of houd jij je liever bezig met jouw grootste passie, ondernemen? Ik kan en ga jou helpen. Plan vandaag nog een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in door te klikken op deze link. Spreek ik je snel?

Vind je deze blog waardevol? Deel hem met anderen

instagram tekstschrijver copywriter ilonka van galen

Ilonka van Galen, tekstschrijver& webredacteur

Wil je jouw bedrijf professioneel in de spotlights zetten met onweerstaanbare teksten? Plan makkelijk en snel jouw gratis kennismakingsgesprek in. Zijn wij een match?

Meer lezen? Bekijk hier alle blogs

Gratis e-book

Wil jij zelf aan de slag met zakelijk bloggen?

'Zakelijk bloggen voor beginners', jouw gids naar succesvol bloggen

Vul onderstaande gegevens in en mijn gratis e-book vliegt zo je mailbox in. Ben jij er klaar voor om je bedrijf vol in de spotlights te zetten, Google blij te maken en je expertstatus te verhogen?

ebook zakelijk bloggen voor beginners

Volg je Knst al op Instagram?