Van start tot finish: zakelijk bloggen voor beginners

bloggen voor beginners tekstbureau knst

Zakelijk bloggen is dé manier om op een organische (gratis) manier vindbaar te worden binnen Google. Onderscheid jezelf van de concurrent door het delen van jouw kennis en expertise. In deze blog lees je wat de voordelen van bloggen zijn voor jou als ondernemer en welke 5 stappen je moet zetten om een blog neer te zetten die staat als een huis.

Bloggen is een investering voor op de lange termijn en het geeft jouw bedrijf een boost qua online vindbaarheid. Een groot voordeel van blogs is dat deze direct indexeerbaar zijn voor Google. Jouw blog kan razendsnel in de zoekresultaten terechtkomen, iets dat bij een nieuwe website maanden kan duren. Door zakelijk bloggen in te zetten, laat je ook zien dat jij de expert bent binnen jouw vakgebied. Al jouw kennis deel je via waardevolle blogs.

Vaak zeg ik tegen opdrachtgevers: “houd je website in beweging door vaak nieuwe, frisse content te publiceren”. Hierdoor ziet Google dat jouw website actief is en daarvoor word jij beloond met een hogere positie. Door te bloggen voldoe jij perfect aan de eisen van Google. Als laatste deel ik het allergrootste voordeel voor ondernemers; je kunt blogs recyclen. Waarom nieuwe content verzinnen als je teksten kunt hergebruiken? Daardoor bespaar je kostbare tijd en energie.

Meer lezen over op welke manieren je blogs kunt recyclen? Lees hier mijn blog; ‘Blog recyclen: 9 tips om content te hergebruiken’

Voordat je begint met het schrijven van je blogs, is het belangrijk om helder te hebben voor wie je het blog schrijft. Wie is jouw ideale doelgroep en in welke informatie zijn zij geïnteresseerd? Door te weten wie je doelgroep is, kun je veel gerichter content maken zodat je niet met losse flodders schiet. Dat is natuurlijk zonde van je kostbare tijd en energie.

En wat is het doel van jouw blog? Wil je de lezer informeren, een probleem oplossen of schrijf je het blog puur om iets te verkopen? Zodra je voorgaande punten helder hebt, ga je brainstormen voor onderwerpen voor jouw blogs.

Welke onderwerpen scoren goed op je socials? Welke vragen krijg je vaak te horen van (potentiële) klanten? Wat is momenteel een populaire topic of trend binnen de sector van jouw ideale doelgroep? Speel hierop in zodat je blogs schrijft die waardevol zijn voor de lezers. Hierdoor heb je meer kans dat lezers vaker op je website terugkomen voor het lezen van nieuwe informatie.

Waarschijnlijk weet je al dat blogs zoekwoorden bevatten zodat deze goed worden gevonden door zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google. Er bestaan twee soorten zoekwoorden; short tail en long tail. In het geval van short tail gebruik je maximaal drie zoekwoorden achter elkaar. Als je kiest voor long tail, gebruik je vier of meer zoekwoorden.

Mijn advies: kies voor long tail. Short tail zoekwoorden zijn vrij ‘breed’ en hier wordt veel op gezocht in zoekmachines. Het zoekvolume is dus hoog maar vaak kun je niet concurreren tegenover de grote giganten die veel autoriteit hebben op het online web. Door voor long tail te kiezen, maak je een zoekterm juist heel specifiek n uniek. Hierdoor spreid je de kans om gevonden te worden en het is vooral handig wanneer webbezoekers gebruikmaken van voice search op Google.

Voorbeeld short tail:

  • Dagcrème met SPF.

Voorbeeld long tail:

  • Welke dagcrème met SPF is geschikt voor de gevoelige huid?

Het is vooral belangrijk dat je je gezonde verstand gebruikt bij het uitkiezen van de juiste zoekwoorden. Je schrijft voor je doelgroep, niet voor zoekmachines. Tools die je kunnen helpen met het uitkiezen zijn Google Ads Zoekwoordplanner, Ubersuggest, Moz en het blok ‘Anderen willen dit weten’ dat in Google verschijnt in het overzicht na het invoeren van een zoekterm.

Net als het bouwen van een woning, zorg je voor een stevige fundering voor jouw blog. Doe je dit niet, dan zakt alles zo onder je voeten vandaan. Zonde van al je energie en tijd. Het is nu tijd om jouw zakelijk blog op te bouwen. Ale materialen heb je verzameld, nu nog de tekst zelf schrijven. Maar hoe begin je?

Eerst zet je de koptitel neer en de tussenkoppen. Zo creëer je overzicht. Let op: de titels hoeven nog niet definitief te zijn. Later kun je hier nog aan sleutelen. Zelf maak ik altijd een grove schets van alle titels. Ik schrijf de zoekwoorden op die ik wil gebruiken en pas op het laatste moment verwerk ik de zoekwoorden in mijn blog. Onder de koptitel schrijf je een prikkelende intro, ook wel de samenvatting genoemd. Welke informatie kan de lezer verwachten?

Daarna begin je met het schrijven van de eerste tussenkop. Wil jij bijvoorbeeld 5 tips uitlichten? Zet dan de 5 tips alvast onder elkaar en plaats cijfers voor de tips/tussenkoppen. En zo bouw je verder uit met meerdere tussenkoppen. Staat de fundering stevig op de grond? Dan is het tijd om het huis van binnen te decoreren. Plaats bijvoorbeeld afbeeldingen of gifjes in het blog om alles aantrekkelijk te maken voor het oog. Friendly reminder: beeld versterkt tekst en andersom.

Nu je weet hoe je een goed blog neerzet, is het vooral belangrijk dat je teksten er ook gelikt uitzien. Vermijd tekstbakstenen en ga voor de luchtige versie. Doe dit vooral op websites en je socials. Houd alles overzichtelijk voordat de lezers in slaap vallen of doorscrollen.

“Je schrijft geen boek, weg met die slaapverwekkende lappen tekst”

Zorg ervoor dat iedereen jouw teksten begrijpt door op taalniveau B1 te schrijven. Schrijf korte alinea’s en wissel korte en lange zinnen met elkaar af. Druk wat vaker op de Enter-toets, zo creëer je een witregel (een lege (witte) ruimte). Gebruik meerdere tussenkopjes voor structuur en duidelijkheid.

Opsommingen en bullets lezen altijd snel en makkelijk weg dus dat is zeker een aanrader. Zet niet meer dan 5 tot 7 opsommingen of bullets onder elkaar. Iets met tekstbakstenen. Check wel altijd jouw teksten voordat je deze online zet. Je hebt in Word of Google Docs een spellings-check. Andere manieren van checken is door de tekst in een ander lettertype te zetten, van onder naar boven te lezen of In Word de tekst op laten lezen.

Na het lezen van jouw fantastische blog, wil je natuurlijk dat lezers actie ondernemen. Als je een blog goed strategisch inzet, verwijst de call to action naar bijvoorbeeld één van jouw diensten of een ander blog dat op je website staat. Je kunt blogs als een plakkend spinnenweb inzetten door je hele website heen. Blogs, links en pagina’s verbind je met elkaar.

Schrijf de tekst zo verleidelijk mogelijk zodat lezers ook daadwerkelijk op een call to action klikken. Dit kan trouwens in de vorm van een onderstreepte tekst (anchortekst) of een button zijn. Zorg voor een heldere instructie zodat lezers weten welke oplossing of informatie verschijnt na het klikken op de CTA. Maak jij gebruik van een button? Verwerk een werkwoord, inclusief een zoekwoord, in de CTA. Google wil ook graag weten waar jij lezers naartoe stuurt.

Als jij besluit om zakelijk bloggen in te zetten voor jouw online marketing door zelf los te gaan op je toetsenbord, ben ik jouw grootste cheerleader. Je maakt Google echt blij met een winstgevend blog erbij. Heb je zelf geen tijd of energie om blogs te schrijven en wil jij je liever focussen op jouw eigen expertise?

Besteed zakelijk bloggen uit. ‘Knst tot the rescue!’. Ik schrijf winstgevende blogs voor je terwijl jij je bezighoudt met datgene waar je hart sneller van klopt. Durf jij om next level te gaan met je bedrijf en vol in de spotlights van Google te komen staan?

Klik hier om mijn blog-abonnementen te bekijken en kies voor het abonnement dat het beste bij jouw (groeiende) bedrijf past.

Vind je deze blog waardevol? Deel hem met anderen

instagram tekstschrijver copywriter ilonka van galen

Ilonka van Galen, tekstschrijver& webredacteur

Wil je jouw bedrijf professioneel in de spotlights zetten met onweerstaanbare teksten? Plan makkelijk en snel jouw gratis kennismakingsgesprek in. Zijn wij een match?

Meer lezen? Bekijk hier alle blogs

Gratis e-book

Wil jij zelf aan de slag met zakelijk bloggen?

'Zakelijk bloggen voor beginners', jouw gids naar succesvol bloggen

Vul onderstaande gegevens in en mijn gratis e-book vliegt zo je mailbox in. Ben jij er klaar voor om je bedrijf vol in de spotlights te zetten, Google blij te maken en je expertstatus te verhogen?

ebook zakelijk bloggen voor beginners