Zo zet je e-mailmarketing effectief in (11 tips)

E-mailmarketing is meer dan een digitale nieuwsbrief. Door e-mailmarketing in te zetten voor je bedrijf, kun je jouw omzet verhogen en het verkeer naar je website vergroten. In dit blog leg ik uitgebreid uit wat e-mailmarketing is, wat de voordelen zijn en geef ik 11 tips zodat jij effectief e-mailmarketing in kunt zetten.

Wat is e-mailmarketing?

Het doel van e-mailmarketing is om bestaande en nieuwe klanten van informatie of een (nieuw) aanbod te voorzien. Relaties onderhoud je gericht door in te spelen op de behoeften en wensen. E-mailmarketing staat bekend onder meerdere benamingen. De één noemt het een (digitale) nieuwsbrief, de ander een maandelijkse of wekelijkse e-mailing.

Nieuwsbrieven kun je personaliseren door automatisch de (voor)naam in de aanhef te plaatsen. Het is belangrijk om jouw e-mails in een responsive design te verzenden. Dat betekent dat de nieuwsbrief, ongeacht op welk apparaat hij wordt geopend, duidelijk leesbaar blijft. Een groot voordeel van e-mailmarketing is dat het altijd actueel is. Heb je iets belangrijks te melden? Binnen een halfuur vliegt jouw nieuwsbrief in de mailbox van je relaties.

Twee typen zakelijke e-mails

Meestal wordt e-mailmarketing ingezet om meer verkeer naar een website te trekken. Het doel van een nieuwsbrief bepaalt de content, zowel tekstueel als visueel. Er bestaan twee typen nieuwsbrieven die je in kunt zetten: informerende en marketinggerichte.

  • Informerende nieuwsbrieven

In informerende nieuwsbrieven zet je de nieuwste ontwikkelingen en trends binnen je vakgebied in de spotlights. Deze nieuwsbrieven sluiten naadloos aan bij de interesse van je lezers en geven nieuwe informatie. Je biedt een extra service die van meerwaarde is voor (het bedrijf van) je lezers.

  • Marketingnieuwsbrieven

Marketingnieuwsbrieven hebben als enige doel om een hogere conversie te bereiken. Deze zijn verkoopgericht, zorgen voor meer bezoekers op je website en zetten aan tot actie. Het is een belangrijk onderdeel binnen een online marketing. Dit type nieuwsbrief wordt voortdurend gemeten om te kijken hoe er een optimaal resultaat kan worden geboekt.

Dit zijn de voordelen van e-mailmarketing

E-mailmarketing biedt vele voordelen voor je bedrijf. Zo vergroot het de betrokkenheid met je ideale doelgroep en door het versturen van nieuwsbrieven, verzamel je waardevolle informatie. Je stimuleert de verkoop van je producten of het aanbod en verhoogt daardoor snel je omzet. Ook kun je bijvoorbeeld nieuwe diensten, producten of blogs uitlichten in een nieuwsbrief. Zet e-mailmarketing vooral in tijdens een lancering voor meer aandacht en interactie.

11 tips voor effectieve e-mailmarketing:

1. Een pakkende onderwerpregel

Zodra jouw zakelijke nieuwsbrief in de mailbox van je relaties verschijnt, is de onderwerpregel het eerste dat zichtbaar is. Als deze pakkend is geschreven, heb je eerder kans dat je e-mail wordt geopend. Eigenlijk kun je zeggen dat een pakkende onderwerpregel de basis is van of een e-mail wel of niet wordt geopend.

Zelf ben ik fan van creatieve copywriting. Zinnen zoals spreekwoorden en quotes, bewerk ik zodat deze bij het onderwerp van de nieuwsbrief past. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om het beestje bij de naam te noemen en concreet te benoemen wat het onderwerp is. Je hebt dan wel eerder kans dat je e-mail niet wordt geopend. Mensen scannen snel en alleen diegene die het onderwerp direct interessant vinden, openen de e-mail.

2. De pre-header

Bij veel e-mailmarketingbedrijven kun je ervoor kiezen om een pre-header in te vullen. Dit is de eerste tekstregel van de nieuwsbrief en kun je zien als een subtitel. Als je geen pre-header invult, of kunt invullen, verschijnt automatisch de eerste regel tekst van je nieuwsbrief.

Als je de optie hebt om een pre-header in te vullen, raad ik dat zeker aan om te doen. Je kunt namelijk met een pre-header de onderwerpregel nog krachtiger maken. Denk aan het benoemen van de vele voordelen of wat voor gevolg er ontstaat als je niets met het onderwerp doet.

3. Hoofdletters zijn een NO GO!

Ik begrijp dat je wil dat iedereen jouw zakelijke nieuwsbrieven leest. Helaas is dat niet het geval. De mailbox van je relaties stroomt dagelijks vol met meerdere e-mails zodat jouw nieuwsbrief soms helemaal niet opvalt. Wat te doen? Pas de informatie toe uit de 11e tip.

Wat je vooral niet moet doen om ervoor te zorgen dat meer relaties jouw nieuwsbrief opent, is door hoofdletters te gebruiken. Dit komt schreeuwerig over en voor je het weet krijg je meerdere afmeldingen. Een ander nadeel van het inzetten van hoofdletters, is dat sommige aanbieders van e-mailmarketingbedrijven jouw nieuwsbrief blokkeert. En dat wil je al helemaal voorkomen.

4. Inhoudsopgave

Ben jij enthousiast in de weer gegaan met het schrijven van je nieuwsbrief en is het bijna een uitgebreid blog geworden? Plaats dan een inhoudsopgave aan het begin van je nieuwsbrief. Zo houd je jouw nieuwsbrief overzichtelijk en kunnen je relaties snel selecteren welke onderwerpen hun aanspreekt.

Hoe je dat doet? Maak een inhoudsopgave en selecteer de verschillende onderwerpen per punt. Maak van deze zinnen een anchortekst. Dit houdt in dat als de relatie op de tekst klikt, degene direct naar het onderwerp gaat. Als je geen inhoudsopgave gebruikt voor een lange nieuwsbrief, gaan de relaties er vanuit dat de eerste alinea in de nieuwsbrief aansluit op de onderwerpregel.

5. De juiste stijl van schrijven

Wat is de stijl die bij de boodschap van je nieuwsbrief past? Is deze informerend, activerend, conversie- of servicegericht? Zodra je weet welke stijl je inzet, kun je de opbouw van de tekst hierop aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan de AIDA-formule of het piramidemodel.

De AIDA-formule staat voor Attention (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen) en Action (actie). Deze formule pas je vooral toe als je jouw relaties wil verleiden tot het doen van een aankoop of het ondernemen van actie. Het piramidemodel zet je in als jouw nieuwsbrief informerend is. Het belangrijkste onderwerp zet je in de eerste alinea.

6. Zorg voor structuur

Net als bij het schrijven van teksten voor je website, is het belangrijk dat jouw nieuwsbrief een duidelijke structuur heeft die snel scanbaar is. Ongeveer een derde van alle e-mails wordt geopend dus daar wil je het maximale uithalen. Zorg voor een visuele afwisseling en schrijf de alinea’s niet te lang.

Het is belangrijk om te weten dat de meeste lezers e-mails leest vanaf een mobiele telefoon. Om tekstbakstenen te voorkomen, schrijf je maximaal 50 woorden per alinea. Maak ook gebruik van tekstblokken die je omlijnt met een lijn, aangepast aan jouw huisstijl. Er bestaat geen richtlijn voor het aantal alinea’s. Test in verschillende nieuwsbrieven wat wel of niet werkt.

Lees meer hierover in het blog “Zo schrijf je een goede tekst die snel scanbaar is (11 tips)”

7. Afbeeldingen, video’s of gifjes

Het oog wil ook wat. Door alleen maar teksten in je nieuwsbrieven te plaatsen, maak je het geheel visueel onaantrekkelijk. Plaats afbeeldingen, video’s of gifjes om de aandacht te trekken. Ook versterk je de boodschap met een duidelijk beeld.

Maak visuele content aanklikbaar en link deze door naar bijvoorbeeld je website. Hierdoor vergroot je extra alle interactie. Je mag best humor gebruiken in je afbeeldingen, video’s of gifjes. Het (zakelijk) leven is soms al serieus genoeg. En met een lach bereik je meer (interactie).

8. Huisstijl en vormgeving

Net als wanneer je (eventueel) een website hebt of gebruikmaakt van socialmedia-kanalen, zorgt een bepaalde huisstijl of vormgeving voor herkenning. Denk aan de kleuren die je overal voor gebruikt in je online marketing of de lettertypen. Zorg ervoor dat al jouw (online) communicatie perfect op elkaar afsluit.

Vooral door kleuren op de juiste manier in te zetten, associëren de hersenen jouw nieuwsbrief met je bedrijf. Blijf hier consistent in. Plaats ook jouw logo of profielfoto in je nieuwsbrief voor extra herkenning. Met wie en welk bedrijf hebben jouw relaties nu echt te maken?

9. Duidelijke call-to-action

Als ik niet vertel op welke manier je iets moet doen om tot actie over te gaan, doe je het dan? Nee, de opdracht is dan één groot raadsel. Zo werkt het ook met call-to-actions. Dit zijn woorden die jouw relaties aanzetten tot actie. Schrijf een duidelijke call-to-action zodat duidelijk wordt wat je relatie moet doen en kan verwachten.

Je vindt call-to-actions meestal in buttons of een anchortekst (zie tip 4). Deze moeten wel opvallend aanwezig zijn. Als je een button wil laten opvallen kun je spelen met de vorm, kleur en grootte. Ook is de positie van een button op de nieuwsbrief een belangrijk punt om rekening mee te houden.

10. Afmeldlink

Je wil liever geen relaties die zich afmelden maar helaas is dat onvermijdelijk. Maak afmelden eenvoudig door een afmeldlink boven- of onderaan de nieuwsbrief te plaatsen om irritaties te voorkomen. De afmeldprocedure moet makkelijk en snel verlopen.

Ook kun je jouw relaties een optie geven om persoonsgegevens te wijzigen of zich aan of af te melden voor een bepaalde soort nieuwsbrief. Tip: maak een bedankpagina op je website aan die gelinkt staat aan een afmelding. Zet op deze pagina links naar je socialmedia-kanalen of plaats een button die linkt naar de dienstenpagina op je website. Zo ben je jouw relaties nog niet helemaal kwijt.

11. Dag en tijdstip van verzending

Kies zorgvuldig de dag en tijdstip uit voor het versturen van je digitale nieuwsbrief. Je wil niet dat hij verdwijnt in de massa. De beste dagen om jouw nieuwsbrief te verzenden zijn op de dinsdag en de donderdag. Op de maandag, woensdag en vrijdag word je door veel (web)winkels bekogeld met daverende acties. Voordat ik het vergeet: stop met spammen! Meerdere nieuwsbrieven per week versturen zorgt voor afmeldingen.

Nu je weet op welke dagen je het beste jouw nieuwsbrief kunt versturen gaan wij naar stap 2, het tijdstip. Ik raad altijd aan om tussen 10 en 14 uur je nieuwsbrief te verzenden. Dan heb je vaak te maken met koffiepauzes en zijn jouw relaties nog scherp van geest. Plan een nieuwsbrief van tevoren in zodat je op de meest effectieve manier e-mailmarketing inzet voor jouw bedrijf.

In het geval van zakelijke e-mails: meten is weten

Varieer met de lengte, stijl en manier waarop je jouw nieuwsbrieven schrijft en begin met meten. Door te testen, kun je eenvoudig vaststellen welke soort e-mails wel worden gelezen en welke in de prullenbak belanden. Kleine aanpassingen kunnen zelf al wonderen verrichten. Breng ook variatie toe in de dag van verzending.

Ik kan mij voorstellen dat als je nog maar net begint met e-mailmarketing en het meten van resultaten, dat sommige vaktermen voor vraagtekens zorgen. Daarom licht ik hieronder de vijf meest voorkomende vaktermen uit:

  • Soft bounces: het e-mailadres van de ontvanger is tijdelijk niet in gebruik.
  • Hard bounces: het e-mailadres is niet meer geldig.
  • Open mail rate: het aantal geopende e-mails.
  • Click through rate: het aantal aangeklikte links (via buttons of een anchortekst).
  • Conversion rate: het aantal bestellingen en/of aankopen.

E-mailmarketing uitbesteden of niet?

Om e-mailmarketing effectief in te zetten heb je teksten, visuele content, up-to-date adresgegevens en een e-mailmarketingbedrijf nodig. Zelf gebruik ik trouwens het e-mailmarketingbedrijf Mailblue. Je hebt een duidelijke strategie nodig. Ook moet je nadenken of je een salesfunnel wil inzetten tijdens de lancering van een nieuw aanbod of product.

Op welke manier schrijf je teksten die aanzetten tot actie? Heeft jouw nieuwsbrief een duidelijke structuur? En dan nog het volgende probleem: welke onderwerpen wil je uitlichten in je nieuwsbrieven? Als je kiest om jouw e-mailmarketing aan mij uit te besteden, denk ik mee over de onderwerpen en schrijf ik pakkende teksten die echt bij jouw missie en ideale doelgroep past. Ik maak een op maat gemaakte contentstrategie zodat jij precies weet wat je kunt verwachten.

Kun je niet wachten om te beginnen met het inzetten van effectieve e-mailmarketing en word je enthousiast bij de gedachte van een samenwerking met mij?

Klik hier om mijn aanbod te bekijken of plan via deze link direct een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

Vind je dit blog waardevol? Deel hem met anderen

instagram tekstschrijver copywriter ilonka van galen

Ilonka van Galen, tekstschrijver& copywriter

Wil je jouw bedrijf professioneel in de spotlights zetten met onweerstaanbare teksten? Plan nu makkelijk en snel jouw gratis kennismakingsgesprek in. Zijn wij een match? Let’s meet!

Meer inspiratie nodig? Lees ook mijn andere blogs

Gratis e-book

Wil jij zelf aan de slag met zakelijk bloggen?

'Zakelijk bloggen voor beginners', jouw gids naar succesvol bloggen

Vul onderstaande gegevens in en mijn gratis e-book vliegt zo je mailbox in. Ben jij er klaar voor om je bedrijf vol in de spotlights te zetten, Google blij te maken en je expertstatus te verhogen?

ebook zakelijk bloggen voor beginners

Volg je Knst al op Instagram?